autootjes
Voor volledig elektrische bedrijfswagens tot 4.250kg, mogen onder voorwaarden met een B-rijbewijs worden bestuurd. De hiervoor benodigde wetgeving is zeer recent in werking getreden en er kan nu worden ingeschreven. Dat meldt TLN.

Met de nieuwe regeling is het mogelijk met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kg te besturen. Normaal is daarvoor een C-rijbewijs vereist.

Elektrische bedrijfswagens zijn duurder en veel zwaarder dan reguliere voertuigen. De regeling is nodig om de invoering van volledig elektrische bedrijfswagens in stedelijke gebieden te versnellen.

Voor deze regeling zijn een aantal voorwaarden van toepassing. Naast een volledig elektrische aandrijving moeten de voertuigen zijn ingericht voor het vervoer van goederen, mogen ze niet worden gebruikt met een aanhangwagen en is de inzet alleen in Nederland toegestaan. Ook moeten de kentekens zijn opgenomen in een door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) opgesteld en beheert register.

Voor de verkeersveiligheid te waarborgen gelden er aanvullende eisen voor de bestuurders. Zij moeten bij een erkende rijschool een aanvullende rijopleiding van ten minste 5 uur hebben gevolgd. De gegevens van chauffeurs die de opleiding hebben gedaan, worden vastgelegd in het RVO-register, zodat handhavers dit makkelijk kunnen controleren. Het bedrijf waar de bestuurder in dienst is moet daarnaast participeren in Green Deal Zero Emission Stadslogistiek en als zodanig in het RVO-register staan.

Deelnemers zijn in het kader van de proef vrijgesteld van de tachograafplicht. Deelnemende bedrijven moeten verder een keer per jaar het aantal kilometers dat met de elektrische voertuigen is gereden en de regio waarin ze actief zijn aan het RVO rapporteren. Dat is nodig om het proefproject te evalueren en de milieuwinst te rapporteren.
Hyundai en Kia krijgen een pick-up in het programma. Deze goed smoelende auto's zullen optisch verschillen hebben maar zijn technisch identiek. 
De verkoop van de lichte bedrijfswagens is in Europa met 60.000 stuks gestegen. Nederland behoort met een toename van ruim 4.000 bedrijfsauto’s tot een van de grootste stijgers.

Afgelopen 10 maanden was de groei in Slowakeije het groots met +17% vevolgt door Hongarije met +15% ten opzichte van het vorige jaar. De Nederlandse markt groeide met bijna 7%. 
De eerste 6 maanden werden er 44.010 nieuwe bedrijfswagens ( -3.500 kg ) geregistreerd. Dit is 6% meer als in het eerste halfjaar van 2017. Dit blijkt uit de cijfers van RDC. Volkswagen is marktleider met een marktaandeel van 20,9%, Mercedes-Benz 15,4% gevolgd door Ford met 13,3% marktaandeel. 
VW en Ford hebben een intentie-verklaring getekend om een samenwerking te onderzoeken op het gebied van bedrijfswagens. Het doel van de samenwerking zou zijn de concurrentiepositie's te verbeteren. Ook elektrisch bedrijfswagens zullen onderzocht worden. 
In april 2018 heeft de bestelautobranche bijna 1.200 bedrijfswagens meer verkocht ten opzichte van vorig jaar. In totaal zijn er nu 29.505 bedrijfswagens verkocht tot en met 1 mei 2018 en dat is een plus van 5,8% versus 2017. De merken die momenteel het beste presteren zijn: Ford, Peugeot, Iveco en Toyota. De totaal prognose voor 2018 is 76.000 bestelauto’s.
In februari werden 6.434 nieuwe bedrijfswagens ( -3.500 kg ) afgeleverd, tegenover 6.034 stuks in februari 2017, een toename van 6,6%. Marktleider Volkswagen ziet haar marktaandeel met 3% dalen. Na 2 maanden staat de verkoopaantallen op 15.467 bedrijfswagens tegenover 14.620 bedrijfswagens in de eerste 2 maanden van 2017 een stijging van 5,8%

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met februari 2018 zijn:
1. Volkswagen (3.678 stuks/23,8% marktaandeel),
2. Mercedes-Benz (2.220/14,4%),
3. Ford 2.105/13,6%),
4. Renault (1.740/11,3%)
5. Peugeot (1.656/10,7%).
De export van oudere bedrijfswagens groeide in 2017 van 39.211 naar 40.255 bedrijfsauto's, dit is een stijging van 2,7%. Ondanks deze positieve ontwikkeling ligt het exportvolume nog steeds fors onder het niveau van voor 2015, toen Oekraïne nog een grote afzetmarkt was.

Polen versterkte haar positie als grootste exportmarkt. Ook export naar Georgië groeide fors. Opkomende markten zijn Madagaskar, Libië en Ethiopië. 

Export van de Mercedes-Benz Sprinter groeide sterk, waardoor dit in 2017 het meest geëxporteerde model werd. Andere sterke groeiers waren de Ford Transit, Iveco Daily, VW Crafter, Ford Transit Connect en Opel Combo. Export van de andere modellen van Volkswagen liep wat terug, evenals van de Hyundai H200.
In 2017 werden er totaal 73.478 nieuwe bedrijfswagens geregistreerd in Nederland, ten opzichte van 70.429 in 2016, dit is een toename van 4,3 %. Daarmee is 2017 het beste jaar sinds 2008. In de afgelopen 10 jaar werden in 2010 de minste bedrijfswagens verkocht ( 49.610 stuks ). De marktaandelen van de merken lage dichter bij elkaar als de afgelopen jaren. 

De bestverkochte merken van 2017 waren:
1 Volkswagen (15.398 stuks/21,0% marktaandeel)
2 Mercedes-Benz (11.413/15,5%)
3 Ford (9.547/13,0%)
4 Renault (9.302/12,7%)
5 Peugeot (7.108/9,7%).

De bestverkochte modellen in 2017 zijn:
1. Volkswagen Caddy (6.469 stuks/8,8% marktaandeel ) 
2 Volkswagen Transporter (6.260/8,5%)
3 Mercedes-Benz Sprinter (4.914/6,7%)
4 Renault Trafic (4.505/6,1%)
5 Mercedes-Benz Vito (4.081/5,6%).
Afgelopen jaar net iets meer als 700 bedrijfswagens mogen inkopen. In 2018 willen wij er minimaal 750 inkopen. Hieronder een korte impressie van 2017, wie wil ons helpen in 2018?